- Course code: PED1010
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Education and Didactics PED1010
Pedagogikk og didaktikk (PED1010) er et kjerneemne i Lektorprogrammet og inngår i det første studieåret. Emnet tas sammen med praksisemnet PRA1002 Praksis i Lektorprogrammet, som inkluderer 10 dagers praksis i skolen. PED1010 gir en grunnleggende innføring i pedagogikk og allmenn didaktikk, og en innføring i fagdidaktikk relatert til Lektorprogrammets fagprofil. Fagdidaktikken vil særlig fokusere på religions- og livssynsdidaktikk, med vekt på KRLE-faget i grunnskolen og religion- og etikkfaget i videregående skole. Emnet skal gi studentene verktøy til å kunne reflektere over pedagogiske og didaktiske spørsmål knyttet til undervisning og over lærerens profesjonelle identitetsdannelse. Det er knyttet obligatorisk seminarundervisning til emnet. Seminarundervisningen fokuserer på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. Forelesninger og seminarundervisning skal legge til rette for refleksjon over relasjonen mellom teori og praksis.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten
- møte opp og delta (minst 75 %) i forelesninger
- møte opp og delta (minst 75 %) i seminarundervisning
- få godkjent en podcast (i gruppe) som presenterer en sentral pedagog og didaktiske implikasjoner av pedagogens syn
- bidra i vurdering av egen og medstudenters podcast
- få godkjent et undervisningsopplegg om et valgfritt tema innenfor fagene KRLE/religion og etikk. Opplegget skal leveres gruppevis i Canvas og gjennomføres i seminargruppeundervisningen.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet har gruppepodcast (teller 40 %) kombinert med en skriftlig skoleeksamen (4 timer, teller 60 %) som eksamensform. Det gis én samlet karakter (A-F) i emnet. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Exam dates
- Submission date:
- 15. March 2024
- Submission deadline:
- 12:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. March 2024
- Release date for results:
- 5. April 2024
Group assignment podcast - Ordinary
- Exam date:
- 24. May 2024
- Start time:
- 09:00
- Duration:
- 4 hours
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. May 2024
- Release date for results:
- 14. June 2024
- Ordinary
- Exam date:
- 9. August 2024
- Start time:
- 09:00
- Duration:
- 4 hours
- Final deadline to withdraw from examination:
- 28. July 2024
- Release date for results:
- 26. August 2024
- New/deferred N.B. Own rules for access
- Submission date:
- 12. August 2024
- Submission deadline:
- 12:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 28. July 2024
- Release date for results:
- 26. August 2024
Group assignment podcast - New/deferred N.B. Own rules for access
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om pedagogikk, med vekt på oppdragelse og opplæring, skole, undervisning og danning
- god kunnskap om ulike læringsteorier
- god kunnskap om didaktisk teori, allmenndidaktikk og fagdidaktikk
- god kunnskap om KRLE-faget og religion- og etikkfaget i skolen
- kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende miljø for elevene
- kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
- kunnskap om opplæringsloven og Læreplanverket
- kjennskap til aktuelle pedagogiske og skolerelaterte temaer
FERDIGHETER
Studenten kan:
- sammenligne og drøfte ulike læringsteorier
- reflektere over forholdet mellom pedagogisk teori og praksis
- reflektere over allmenne og fagdidaktiske problemstillinger i planlegging og evaluering av et læringsforløp i KRLE/religion og etikk i samarbeid med andre
- reflektere over lærer- og elevrollen
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.